Juniocola

Direktlänk till inlägg 5 januari 2009

Träning vs vardag

Av Löfgren - 5 januari 2009 08:19


Igår trotsade Patrik o Cola vädrets makter o tränade ute.

 Det blir kallt åt händerna. Klicker o godis är svårt att hantera med vantar.Ehee, och man blir ganska blöt när Cola slafsar i sig äter godiset.

(-15 hela dagen igår och det fortsätter så idag med ser jag)

Bättre o bättre går det att strunta i annat än husse...korta stunder iallafall;)...tur att man har en snabb kamera...

☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼

Vi har alltid tränat lydnad med mycket glädje o godis med våra förra hundar, men även med små ryck i kopplet o nejsäjande..Vi har tävlat båda två och tyckt/tycker  att vi haft lyckliga lydiga hundar...men det här med klickerträningen är jag så fashinerad av.

Säger inte att det är det enda rätta!!  Bara att det är fashinerande ..bara det att se hunden erbjuda beteenden istället för att visas..

Jag själv bara "ser och lär" nu för det är bara P som tränar dessa brunisflickor..jag funderar dock på att börja på agilitykurs med Juni...jag tror vi skulle kunna ha kul med det:) ..men tror att det blir svårt med Pake som åskådare;)

☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼☼


 Jag blir imponerad av att P aldrig tappar tålamodet och" justerar" med kopplet eller rösten ...enns liitegrann.. under lydnadsträning.

 Det skulle jag ha svårt för . Endast positiv träning..aldrig ett nej.

Kräver ganska mycket ifrån en som hundtränare.Resultatet hoppas jag blir bra..tar bara lite längre tid att komma dit...men när man väl är där så har man en förhoppningsvis väldigt träningsvillig hund:) och tittar jag på Juni så ser jag ju att hon ger allt o lite till på träning. Det är härligt att veta att hon gör det endast för att hon vill...och det syns:)

Fast jag måste erkänna att den filosofin  inte riktigt håller " i vardagsstöket" hemma här för oss. Målet torde vara att aldrig säga nej, alltid visa alternativ istället, aldrig höja rösten..Och det är klart att det GÅR..så skulle man ju vilja vara mot barnen också...men låt oss säga att vi strävar mot det och är en liten, liten yttepyttig bit påväg:)..men, men man är bara människa..


Jag själv har tyckt det var lite "pinsamt" att Cola inte kunde kommandot SITT  o LIGG på väldigt länge.DET är liksom sådant som en "vanlig" hund kan vid 10 veckors ålder..

P tränar ju in alla grundfärdigheter på henne..han har inte velat lära in något kommando förren hon kan det flytande..dvs. alltid lägger sig/sätter sig på en  gång utan att tveka och dessutom gör det ett visst antal på en viss tid..

Liite pinigt blir det ju när man står med en 6 månaders Cola, folk vet ju att man tränar, och sedan säga- hon kan inte sitt..ja, ni fattar ju..försöka förklara för "icke klickerinsattafolk"

- hon gör bara frivilliga sitt..äsch..vad dumt..

MEN när man sedan lär in kommandona så lär sig hunden väldigt snabbt och förhoppningsvis (om planen håller) så lägger den sig snabbt, glatt..utan tjat eller hårda röster:) hihi..vi får väl se

NU kan iallafall Cola sitt o liggkommando..när det är lugnt lyder hon tilloch med mig:)

Ha det fint/L

PS katten är lugnare och mitt öra är bättre:)

haha..detta klipp e ju såå bra!! angående belöning/staff :)

Du måste kolla om du missat det:)





 
 
Yvonne

Yvonne

5 januari 2009 09:10

Jag tycker att ni är fantastiska med era hundar. OCH barn! Dom kan inte få det bättre! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingela

Ingela

5 januari 2009 09:26

Vilken fin kontakt;-) Här är det också kallt minus17. Men väldigt vackert med snö och sol!

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

5 januari 2009 09:27

Du får allt sno en av vovvarna och köra lite agility!

Och det där med duktiga valpar....Bita kunde definitivt varken sitt eller ligg när hon var tio månader..hrmmm 10 veckor. Och jag kör ändå inte ett dugg klickerskt...

http://www.brakstakarna.se

 
lizzieonline ...

lizzieonline ...

5 januari 2009 09:35

Himla tur att man kan räkna sig till Crossovergänget .. *s* ! Jag menar om det klickar med klicket menar jag .. :-) !!

Kramizar från oss, som äntligen fått iaf snigelfart på det smalspåriga bandet .. :-( !
PS Tips förresten ! Sk torgvantar är bra när det är kallt ! DS

http://icelolly.bloggagratis.se

 
Lotta

Lotta

5 januari 2009 10:44

Förstår precis vad du menar med nej o aLLT det är skitsvårt tycker jag att det är,men det går framåt här också idag var -21 när vi vakna när ska detta ta slut Zeb han var precis tils sig idag när vi var ute han frös nog lite men mest kanske för löptikar hm vi hörs..

http://zebulon.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene & Wallander

5 januari 2009 11:01

Man blir stum av beundran... tänk vad klickern är bra (synd att den kommit in alldeles för sent i Wallanders liv). I 2 1/2 år hade vi försökt att få W att räcka tass men när vi tog klickern till hjälp så var det fixat på ett kick. Dock har jag lite dålig fantasi och Wallander tappar snabbt tålamodet och så blir det inget kul. Men man lär så länge man lever sägs det och hoppet är det sista man skall ge upp.

Ha en bra Trettondagsafton!

 
molle

molle

5 januari 2009 11:21

ja förstår dej..men man får helt enkelt bita ihop...det är ju eran hund, och den är i träning...hur o vad o varför har ju ingen annan med att göra..Man behöver inte förklara allt för alla om varför osv..det slutade jag med för längesen när man ägde stora rottis hannar..När man blir utskälld på stan , när man går där i folkmängder med en liten valp !!!
Miljöträning finns inte i vissas ögon. utan allt ska vara perfekt från grunden,, eller när folk ""ALLTID"" ska klappa och man säger NEJ ::då är hunden elak..jja jo eller hur.. Molle är ju väldigt elak !! NOT
Man man kanske inte har varken tid eller lust att stanna o prata för att man går med en stor hund..
Men som sagt ,, jag gör det som passar mig o min hund !!!
Och trivs med det !!!
Kram på er lycka till på ZOO

http://bobmarley.wordpress.com

 
Ingen bild

Eva å Kira

5 januari 2009 11:24

*asg* nu fick du mej att få skallebank!! fattade NADA vad du menade med din kommentar!!! *asg* men till slut såg jag ju att de va i min svarskommentar som jag skrivit fel!! jajajajjajajaja pettitesserrrrrr Fnizz..

 
frippe

frippe

5 januari 2009 11:46

Bryer inte så mycket i vad andra tycker gör som ni själva vill det är era hundar och ni bestämmer själva vad era hundar ska kunna och i vilken ålder dom ska kunna det. För jag tycker att ni gör ett underbart jobb med era hundar.
Det är många om men det får det vara när man är sjuk och det är så kallt som det är nu. Idag ska inte vi gå ut om det inte är absolut nödvändigt både jag och matte fryser "RÖVEN" av oss om vi går ut nu!!!!!!
Krameli kram på er....

http://frippe.bloggagratis.se

 
Tessan och pälsbollarna

Tessan och pälsbollarna

5 januari 2009 12:15

Först och främst....härligt med positiv inlärning! Det är det FrittFölj står för ( föreningen jag är med i och som min kompis Kicki startade 2006 www.frittfolj.se) Tycker det är så himla trpkigt att se dessa människor som med fyanden och nejanden och "hårda" nypor tränar sina hundar...visst kanske det går fortare MEN hur kul tycker hunden det är???? Man ska vara ett team som respekterar och älskar varandra och framför allt har roligt ihop!En "flocklärare" och inte "flockledare"....

Förmycket? Nej gillar hjärtana skarpt:) Ska försöka mig på det du skrev....om jag fattar ngt!
Snart ska vi ut i solskenet och just nu minus 12 grader....brrrr men vackert är det! Sen är det stan som gäller för att fixa en liten present till Kicki som fyller på torsdag.
Ha en bra dag!
Kramis från oss i Linköping!

http://www.lagottokrullisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

frippe

5 januari 2009 13:47

Kolla min blogg!!
Valparna finns med där nu med vikter och bilder.....
Krameli kram...

 
Ingen bild

Pappa Frippe

5 januari 2009 14:18

Det var ju toppen det där med Slide när man har så många bilder att lägga in...

 
Ingen bild

kajsan

5 januari 2009 14:23

Åh va ni är duktiga! Tror inte riktigt vi har det där i oss..tålamodet,orken,vara konsekventa (heter det så?) osv. men men...vi får leva som vi lär..kaos.haha. Kram på er!

 
Agneta & Tyra

Agneta & Tyra

5 januari 2009 14:33

Vad fint Cola går, så där fint kommer vi nog aldrig att få till det!!!! Linförigheten är ju vår akilleshäl så här skulle vi nog behöva gå kurs hos er!!! Snyggt!

Slantarna har jag shoppat upp idag! Får väl försöka få ihop lite mer he heee.

Sköt om er och ha kul!!!!

Kram

Agneta & Tyra

http://www.nogg.se/tyra

 
Madelene

Madelene

5 januari 2009 14:53

Gud vad roligt att få träna tävlingsinriktat med en hund ända från början, man blir så inspirerad av era fina träningsfilmer med tricks och moment! Kankse man kan få vara med er och träna nån gång om det passar?
Förstår vad du menar med tävlingslydnad kontra allmänlydnad, jag är mkt hårdare i vardagen än på appellplanen! Sen tror jag att man kan vara lite hårdare om det är saker som de kan, givetvis behöver man inte rycka och slita i de för det men arga rösten kan ju göra sig lite påmind! Finns så många olika metoder som funkar bra och säkert lika många metoder som det finns hundar då allt inte passar alla! Jag använder klicker till att lära in moment men inte så ofta när han kan, men sen kommer den tillbax när man vill slipa på detaljer!

http://maddy81.blogg.se

 
Madelene

Madelene

5 januari 2009 15:00

Förresten, kan ju tipsa om Ejendals Tegera handskar, de finns i riktigt tunna smidiga skinn(?). Tror att det är nån form av montagehandskar! Så slipper man vara helt naken om händerna! Jättebra till spårlinan åxxå! Finns på Granngården! *REKLAM*

http://maddy81.blogg.se

 
Sinna

Sinna

5 januari 2009 15:24

Var och en är salig i sin tro, heter det ju och jag har en stark tro på inlärning med glädje (delvis klicker men inte bara) :-))
Prova på agility det är FRUKTANSVÄRT ROLIGT!!!!! Du kommer inte att ångra dig LOVAR!! :-) Det är samma sak där GLÄDJE OCH MERA GLÄDJE: HÄRLIGT!!!
Kram Sinna

http://gizmo.cybersite.se

 
Madelene

Madelene

5 januari 2009 15:48

Jag har köpt min handskar, både sommar-och vintervarianten, på Granngården, men Clas Ohlson har de åxxå!

Melker är kastrerad så löptikar tycker han inte är sådär jätteöverdrivet intressant. Snokar lite efter de men rätt lugnt och ni behöver inte vara oroliga för valpar! ;)

http://maddy81.blogg.se

 
Erica

Erica

5 januari 2009 15:49

Kan bara instämma med ovanstående som skrivit. AGILITY är så himla roligt. Både Oliver och Harry är tävlade med och bara älskade det.

Error är den första hund som jag använder klicker medvetet på, har varit lite dålig i fantatsin hur jag ska få till det. Men går en fantastiskt bra tävlingslydnadskurs för en mkt duktig klickermänniska här i Västerbotten så då blir man inspirerad.

Jo jag misstänker att träffarna blir svårare att få till när man har fler barn, nu är det ju väldigt enkelt att träffas ute och fika då ingen av barnen direkt far omkring ännu.

http://flatcoated.bloggagratis.se

 
fam sjölin

fam sjölin

5 januari 2009 15:55

Gud vad cola har blivit dukitig. krya på dig / fam sjölin

http://emeliemolly.bloggagratis.se/2009/01/04

 
Latte

Latte

5 januari 2009 16:11

Oj, vad du är fin Cola! Jätteduktig i träningen är du... Ni flattar är så söta, matte älskar verkligen er ras! Hälsa din familj! Kramelikramizar

//Latte med matte:-)

http://latte

 
emelie

emelie

5 januari 2009 16:22

okej tack men kan du kolla om din länk fungerar jag är inte säcker

http://emeliemolly.bloggagratis.se/2009/01/04

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

5 januari 2009 16:23

Been there - done that!!! En fas man går igenom när det gäller klickerträning. Vilken väg man sedan väljer är naturligtvis individuell. Min blev en "Åsa- metod" inriktning klicker men med individanpassning till de olika hundtyperna jag har hemma och till mig själv som individ. Jag är nöjd och likaså hundarna!

Härlig film!

http://www.kennelhyzz.se

 
AnnelieH

AnnelieH

5 januari 2009 16:31

Vilket härligt inlägg och vilken härlig familj.. KRAM! //Annelie

http://annelieh.bloggagratis.se

 
Emelie

Emelie

5 januari 2009 16:40

jo jag menade den vad bra att den funkar jag börjar få kläm på det här nu :P

http://emeliemolly.bloggagratis.se/2009/01/04

 
Lena

Lena

5 januari 2009 16:45

Ha en skön kväll!

Kram Lena

http://www.nygards.bloggagratis.se

 
KptenKrok

KptenKrok

5 januari 2009 17:24

Tror inte att nej är skadligt, men mkt beror ju på hunden. Lilla Ludde är en hårdnackad typ och den krabaten måste man ibland vara lite "hård " på. Får tom ta´n i örat ibland för att få ner honom på jorden.
Änglakelpien Nero var det tvärtom med; bara man harklade sig började han fjäska för han trodde det var något han hade gjort fel..*fniss*

http://kaptenkrok.bloggagratis.se

 
Myrras matte

Myrras matte

5 januari 2009 20:02

Jag körde klicker på Myrras partytrix och det var jätteroligt. Vi började lite med kantarellsök i somras och klicker funkande bra även där. Till vanlig vardagslydnad har jag andra varianter av träning - lite hårdare men absolut inget skrikande och ryckande. Vi tävlar ju inte. Myrra är liksom en fri ande - men ganska lydig ändå, lagom för oss och våra behov liksom:)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Emelie

Emelie

5 januari 2009 20:54

Klickerträning är bara sååååååå fränt och intressant! Sen tror jag inte du behöver ha dåligt samvete för att du använder ordet nej i vardagen, det behövs! Hunden måste ju veta att vissa saker det gör man bara inte och att vissa ord inte är förhandlingsbara annars blir ju hunden helt ostyrbar. Klara och tydliga vardagsregler och massor av godis och klicker när vi tränar "cirkuskonster" det är melodin tror jag.

http://www.bordercolliedog.se

 
Cavvetjejernas matte

Cavvetjejernas matte

5 januari 2009 21:12

Är så imponerad av er träning! Shit vad duktiga ni är. Och vilket tålamod ni har.
Finner inte ord för allt ni kan göra med era hundar.
Kramis

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Dat

Dat

5 januari 2009 22:04

Jag tror nog att du var tröttast :D Jag blev trött bara att läsa det ;)

Intressant det där du skrev om positiv inlärning och aldrig säga Nej. Målsättningen är ju att förstärka positivt , men jag känner att i vardagslydnaden funkar Nej ibland. Tex om Vilda vill äta någon typ av bajs/skräp på marken (förövrigt så är hon allergihund så det är viktigt vad hon äter och inte).
Man kan ju tex istället för Nej, bryta och ropa "hit" hon kommer, klick-belöning? Jag har tänkt så men det är så viktigt just vad hon äter och när jag inte vet vad som är i är Nej snabbast.

Vad tycker du om det?

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Ingen bild

Linda, Ixa och Julia

5 januari 2009 22:43

Tränar också med klicker och tycker det fungerar hur bra som helst. sen är det ju så att det alltid finns människor som tror sig veta bättre hur min hund tränas, oftast dom som inte ens haft en hund -konstigt det där...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Löfgren - 26 april 2016 14:48

Amen äntligen kom solen. En stund iallafall, skönt att kunna sitta ute och ta en kopp kaffe och skriva lite. Gäller att passa på.Juni roffade åt sig en solsäng hon. Jobbat dygn igår så jag är lite trött idag. Slutade 8.30 imorse. Påvägen hem var...

Av Löfgren - 25 april 2016 10:11

  Idag jobbar jag dygnet. Hemma kommer det så mycket blommor och växter i landen. Vet ju inte vad som är ogräs och ej, vad som blir vackert eller bara stökigt. Söta små blå blommor utanför dörren. Imorgon när slutar ska jag skynda mig hem. Då k...

Av Löfgren - 24 april 2016 21:54

Vart en underbar kväll efter en dag med både kall blåst och hagelskur. Aprilväder de luxe. Var på hus och trädgårdsmässa i kvarnsveden idag... Kul att kika runt och bli inspirerad. Finns ju lite att göra på kåken här om man säger så. Men när vi g...

Av Löfgren - 24 april 2016 13:35


Sådär. Nu är huset brandsäkert så gott det går med brandvarnare i alla rum. Kul att det kommer lite finare brandsläckare /filtar. Hade helst velat ha solstickan släckare också (lite nostalgi) , men de var så små. (får väl investera i en sådan ti...

Av Löfgren - 23 april 2016 18:11


Jobbar idag men har det ganska lugnt. Kom på att jag har ju en gammal blogg. Tänkte att jag skulle försöka komma igång med den lite igen. Bland annat försöka dokumentera lite vad vi gör nya huset och så. Man tycker inte det händer så mycket men det ...

Ovido - Quiz & Flashcards