Juniocola

Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Baklängeskedjning

Av Löfgren - 6 maj 2009 17:18

Haft en härlig dag på Brukshundsklubben. Började med att lägga ett spår på ca: 500m åt Cola. Medans det fick ligga gick jag och Cola upp i skogen och körde många ingångar med dummys. Satte Cola på en 40-50m...lade dummyn framför henne.....sprang till stigen...vänder mig om.....och Cola springer in och lämnar av dummyn i full fart.

Läste en gammal artikel av Morten Egvedt om baklängeskedjning och nu tror jag att jag är mogen för det.

Jag har läst, och försökt förut men polleten har väl inte riktigt ramlat ner. Men nu är jag heltänd på det så nu ska allt som går baklängeskedjas. Här finns lite info om baklängeskedjning http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=52 . Spåret gick okej...tycker att hon fladdrar lite för mycket.....hon hittade belöningarna som bestod av skålar med blöt kattmat...skulle vilja att hon gick mer i spårkärnan.

Med Juni så baklängeskedjade jag dumrutan och jag tycker att man ser att hon blir mer tänd ju längre fram i kedjan man kommer.

Jag har kanske fuskat lite med stadgan....hon tjuvstartar lite. Jag kanske tränar lite på det sen kedjar jag det igen. Hur många ggr kan man få in baklängeskedjning i en kort text. Nördigt. Jag fortsatte med att bakl.... ja ni börjar förstå nu....baklängeskedja apportering med dirigering. Det gick helt lysande. Mer om det sen. /P

 
 
Helena & Vilja

Helena & Vilja

6 maj 2009 17:51

Ser ju lysande ut :-) Ja det där med baklängeskedjning kan bli lite rörigt i huvudet ibland....jag har försökt och i vissa moment känns det rätt självklart men i andra moment är det så svårt att dela upp det och få till det på ett naturligt sätt. Dumrutan var ju som gjord för att baklngesk....

Va söt Cola är när hon helt plötsligt kommer in i bild och nosar runt :-)

Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

6 maj 2009 19:14

men milda makter så duktig hund det var nog det värsta jag sett i duktighet så att säga . Det blev mycket travande för husse med skratt... Skall lära Pysen tror jag fniss men det tror inte han.Ha en skön kväll solen har kommit tillbaka efter en regnig dag här.

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

6 maj 2009 19:55

Ser kanon ut med dumrutan !!! Att baklängeskedja moment tycker jag oxå är himla bra, men att kedja en hel klass som en del gör, vågar iaf inte jag sen vi fick köra sättandet som näst sista moment i trean, för att TL hade glömt bort det momentet .. :( !
Så kul att kika på era filmsekvenser, själva är vi ju jättedåliga på att komma ihåg att filma .. :(( !

Har´e gott !

http://www.lizzieonline.net

 
Yvonne

Yvonne

6 maj 2009 20:05

Vet du, jag har varit totalt ointresserad av sånt här tidigare, men att se dig ihop med Juni och Cola och se alla framsteg är otroligt spännande! Hela familjen tycker att det är jättekul när jag visar filmerna för dom! =) Snyggt jobbat!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

6 maj 2009 20:24

Haha, ja Michelle är numera betydligt mycket smartare än både mig och Renaldo ihop! Men det är mycket tack vare att hon fick studiero och kunde tillgodogöra sig kunskapen på "sitt" sätt. Inte på något förbestämt! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Elenor och Zidane

Elenor och Zidane

6 maj 2009 20:52

Du är duktig på att hitta på nya, intressanta träningsmetoder. Det kommer bli perfekt.

http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

6 maj 2009 21:41

Dumrutan... jag hoppas du hade stegräknare på dig :-)

Bra att baklängeskedja. Det gäller att hålla tungan rätt i mun bara. Jag virrar ofta ihop. För mig är det nästan bäst att skriva ner momentet och dela upp i delar som går att bk:a.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

6 maj 2009 23:56

Kul att få se er jobba live. Och ni är så duktiga. Jag blir allt lite avis, men jag har för många hundar för att prioritera ren träning med enbart en eller ett par hundar. Alla ska ju ha sin beskärda del av ens tid. Och med tiden blir man allt lite lat också.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Cavvetjejernas matte

Cavvetjejernas matte

7 maj 2009 09:29

Det är en fröjd att se er jobba ihop!
Vilken underbar hund hon är Juni!
Kram

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Thina o  hundar

Thina o hundar

7 maj 2009 15:33

Hm ska testa detta. Ser jättefint ut bara att försöka få henne att stå rakt. Nu ska vi till bruksan o träna. Kämpa på.

http://goldenmudi.info.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Löfgren - 26 april 2016 14:48

Amen äntligen kom solen. En stund iallafall, skönt att kunna sitta ute och ta en kopp kaffe och skriva lite. Gäller att passa på.Juni roffade åt sig en solsäng hon. Jobbat dygn igår så jag är lite trött idag. Slutade 8.30 imorse. Påvägen hem var...

Av Löfgren - 25 april 2016 10:11

  Idag jobbar jag dygnet. Hemma kommer det så mycket blommor och växter i landen. Vet ju inte vad som är ogräs och ej, vad som blir vackert eller bara stökigt. Söta små blå blommor utanför dörren. Imorgon när slutar ska jag skynda mig hem. Då k...

Av Löfgren - 24 april 2016 21:54

Vart en underbar kväll efter en dag med både kall blåst och hagelskur. Aprilväder de luxe. Var på hus och trädgårdsmässa i kvarnsveden idag... Kul att kika runt och bli inspirerad. Finns ju lite att göra på kåken här om man säger så. Men när vi g...

Av Löfgren - 24 april 2016 13:35


Sådär. Nu är huset brandsäkert så gott det går med brandvarnare i alla rum. Kul att det kommer lite finare brandsläckare /filtar. Hade helst velat ha solstickan släckare också (lite nostalgi) , men de var så små. (får väl investera i en sådan ti...

Av Löfgren - 23 april 2016 18:11


Jobbar idag men har det ganska lugnt. Kom på att jag har ju en gammal blogg. Tänkte att jag skulle försöka komma igång med den lite igen. Bland annat försöka dokumentera lite vad vi gör nya huset och så. Man tycker inte det händer så mycket men det ...

Ovido - Quiz & Flashcards