Juniocola

Alla inlägg under maj 2009

Av Löfgren - 9 maj 2009 11:06

Nu har jag baklänges kedjat apportering med dirigering, elit rutan och dumrutan. Jag kommer att köra dom här momenten med belöning mellan varje moment. Så att hon blir riktigt säker på dom. Juni kommer säkert att prova att komma snabbare till belöningen genom att hoppa över delar i kedjan och då tänker jag bara börja om. Skulle det bli för svårt för henne så plockar jag ut den delen som behöver mer träning, sen baklängeskedjar jag det igen. Känner mig inte sugen på att ha för bråttom att tävla än. Väntar nog nån månad innan vi testar.

Cola fick göra långa ingångar med nötskrika igår och hon har ibland så bråttom att hon tappar den. Men avlämningarna är jag nöjd med. Ludde filmade men ni skulle bli åksjuka om ni såg den filmen.

Ska nog testa med nån fågel idag med.

Börjar få lite mer flyt på fria följet men det tar tid innan man är nöjd. Det är ju så många delar i ett fritt följ. Uthålligheten tänker jag ta sist. /P

Av Löfgren - 8 maj 2009 08:22

Härliga bloggläsare har vi..märks ju på alla kommentarer osv..Många av de som läser Juniocola är ju hundmänniskor..KUL att hitta likasinnade..:)Många utav våra bekanta ler ju lite ansträngt (kanske ser uttråkade ut)om man börjar diskutera hund..eller tävlingar och träningsstrategier..(konstigt!!;)).:/....MEN, de ser iallafall inte äcklade ut....



Tycker nog alla människor...att det är roligt att träffa/prata med människor som delar enns intresse..på ett eller annat sätt...

Alfred har ju ett intresse som inte så många andra har...Alla som han vill visa rycker till, ser förfärade ut...eller låter allmänt ointresserade..Inte så många likasinnade har han funnit...det handlar förståss om alla dessa kryp!!..

Visst kan han finna något barn ibland som delar hans passion ..för kanske 1 timme eller 2..men sedan vill de ju (förståss;))göra någonting annat...


SÅ...härligt med en bloggläsare som delar hans intresse...Härligt för Alfred att se att det faktiskt finns vuxna som gillar smådjur och insekter...OCH som dessutom uppmuntrar Alfreds intresse och tycker att han är speciell...på ett BRA sätt:)

Det kom ett brev  häromdagen..

 

Ett fint paket till Alfred....med fina burkar i..Ett fint skrivet brev var det i också, som Alfred kunde läsa själv..(mm, Lillebror fick oxå för att det inte skulle bli orättvist;))

 

 ....                                      

 



Japp, fångsten är i hamn(i burk;)) Perfekta ihopfällbara burkar med förstoringsglas i locket..

 Man blir ju alldelens varm...så fina människor det finns:)

Hon sätter även i inlägg till Alfred  i sin blogg..med djur(kryp och groder;)) och skriver om dem...Alfred lyyyser av stolthet och glädje när han läser "sina" inlägg...Tack YVONNE för att du finns.. !! Alfred växer...och då menar jag inte på höjden;))



Av Löfgren - 7 maj 2009 16:52

...rullar väl snart iväg...hemmåt...moot killarna;)

Klar med min kurs för denna gång, jobbar åt  Brukarcooperativet  J A G ...som jag trivs väldigt bra hos..rekommenderas varmt :)


Ojoj vad mycket information, upplevelser som skall sorteras "däruppe"nu..Idag på fm..målade vi med massor med olika penslar och på olika sätt...ehee, inte SÅ lätt;) gjorde även mobiler att hänga i taket...som en" upplevelse mobil "gjord på "skrot"överblivna korkar kapsyler, tyger, askar m.m....KUL!!..fick ta med den hem till våra brukare men vi donerade våran till J A G..haha, jag tror INTE min brukare skulle ha lust att "pynta "sitt hus med den(ångrar dock att jag inte fotade den...;)


På em innan "en brukares livshistoria" så var det en logoped som höll föreläsning..Vikten av  kommunikation..oavsett om man använder tal, bilder, kroppsspråk, läten...eller  annat...

Vet ni ...att det är fina berättelser och beskrivningar från verkligheten dessa underbara föreläsare kommer med... väldigt svårt att återberätta..omöjligt såklart...men ger en liten glimt iallafall..


Jag (och resten av gänget) var ganska blöta i ögonen när hon bla....berättade om en logopedkollega som jobbade med döende barn..med allvarliga canserdiagnoser  dyl....Då spelade han in barnen medans de   pratar och leker....ORD, fraser mm..som barnet brukar använda..

När barnets funktioner sedan blir sämre och talet kanske försvinner så får det en "talmaskin"som de kan trycka på(olika knappar som ger olika ord tösttig, hungrig, kram..er tex..)den största närmaste knappen säger:jag älskar dig..lite senare är det den som oftast används och eftersom orken tryter används nästan BARA den..mot slutet kanske de inte enns orkar lyfta handen och trycka..då räcker det att ju  TITTA på den...för även om den då är tyst...så betyder det ju -jag älskar dig..och det vet mamma och pappa..och barnet kan då fortfarande säga det och fortfarande kommunisera....va!!!!..så otroligt vackert och sorgligt...*GRÅTER*

Kram alla Lotta



Av Löfgren - 7 maj 2009 06:54

Jaha, nu börjar snart sista kursdagen..för denna gång:)Suverän kurs har det varit men toppenföreläsare..2 om dagen.Många bra saker har jag lärt mig som jag kan använda i mitt yrke OCH naturligtvis som privatperson..HAHA, nu ska jag hem och frälsa världen, känns det som;)(man brukar ju kunna vara lite lätt dryyyg när man kommer hem från en kurs;))..HEHE ,kan ju terra er lite sålänge;)


*Sjukgymnastiska åtgärder för att lindra smärta... handlade det om 1a dagen, väldigt lärorikt!!!(super för en sjukling som jag;))


*stress och stresshantering....hmm, lärde mig massor som kan komma till hands...(Wii, e nog mer stressad än man tror..tankställare fick man sig gott om)

*meditera har vi fått lära om och prova på ... det har jag faktiskt aldrig vart med om...det var en upplevelse...

*Livskvalitet i ett livsperpektiv....bra föreläsning för oss alla kan jag tänka mig.lev i nuet..inte oroa sig i onödan...vad är livskvalitet för dig??för andra??.. mmmm, så bra föreläsning..snacka om att man blev inspirerad ..HÄR ska levas;)

VET NI ATT 90 % AV DET MAN OROAR SIG FÖR KOMMER INTE ATT HÄNDA !!!


Idag ska vi lära oss att skapa utan händer på förmiddagen och sedan en föreläsning av en Multihandikappad person.. ser fram emot det.....

....måste rusa nu...så jag hinner äta min buffefrukost(vill man ju inte missa;))

ha en fin dag.

Toppenväder här i Stockholm idag..jag får njuta av det på rasterna.

Ha en fin dag

/L


Av Löfgren - 6 maj 2009 17:18

Haft en härlig dag på Brukshundsklubben. Började med att lägga ett spår på ca: 500m åt Cola. Medans det fick ligga gick jag och Cola upp i skogen och körde många ingångar med dummys. Satte Cola på en 40-50m...lade dummyn framför henne.....sprang till stigen...vänder mig om.....och Cola springer in och lämnar av dummyn i full fart.

Läste en gammal artikel av Morten Egvedt om baklängeskedjning och nu tror jag att jag är mogen för det.

Jag har läst, och försökt förut men polleten har väl inte riktigt ramlat ner. Men nu är jag heltänd på det så nu ska allt som går baklängeskedjas. Här finns lite info om baklängeskedjning http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=52 . Spåret gick okej...tycker att hon fladdrar lite för mycket.....hon hittade belöningarna som bestod av skålar med blöt kattmat...skulle vilja att hon gick mer i spårkärnan.

Med Juni så baklängeskedjade jag dumrutan och jag tycker att man ser att hon blir mer tänd ju längre fram i kedjan man kommer.

Jag har kanske fuskat lite med stadgan....hon tjuvstartar lite. Jag kanske tränar lite på det sen kedjar jag det igen. Hur många ggr kan man få in baklängeskedjning i en kort text. Nördigt. Jag fortsatte med att bakl.... ja ni börjar förstå nu....baklängeskedja apportering med dirigering. Det gick helt lysande. Mer om det sen. /P

Av Löfgren - 6 maj 2009 06:53

Imorgon kväll får jag åka hem:)...(fast nog måste jag erkänna att det är liite mysigt att va på kurs här i vackra Stockholm...Pratade med P och han talade om att det både haglat och regnat OCH sedan sol igår...knepigt väder här med..kan inte riktigt bestämma sig vilket det ska vara tror jag;)


Roat mig att göra lite svart/vita bilder oxå...

 

Här tittar Alfred ut över siljan ...gillar dem för att det blir ett sådant LUGN på dem

 


Patrik och Cola strosar i vattnet(ja och här ÄR ju faktiskt Cola lugn för en gångs skull;)) Siljan är så vacker även i svart vitt..

 

Cola ....inte lugn men fin iallafall;)

 


Några av mina darlingar






Nu ska jag få ner till Buffefrukosten..

Av Löfgren - 5 maj 2009 06:31

Har haft en underbar träningsdag med hundarna. Cola gick ett spår som var 11-1200m. Det var ett mål jag satt upp och det är alltid härligt att klara dom. Det börjar bli dags att träna Cola att markera pinnar i spåret. Med Juni har jag idag satt igång med Elitmomenten. Vi har tränat alla delar förut så jag tror inte det ska bli så svårt att sätta ihop dom momenten. Jag vet att Lydnadsplanen i Elit är lite rörigare för en hund, med fler koner mm. Så det ska jag träna på.Anmälde mig tyvärr en dag för sent till Distriktmästerskapet så där fick jag inte vara med. Så nu satsar vi på någon Elit tävling framöver, har inte bestämt vilken än./P

Av Löfgren - 4 maj 2009 06:38

Idag tog visst sommaren paus..regnet strilar...

Jag tar en paus (ofrivillig) från familjelivet.

Idag sticker jag till jobbet..sedan direkt till Stockholm i morgon bitti.Kurs i 3 dagar, kommer inte hem igen förren sent på Torsdag kväll...Hoppas det blir fint väder igen tills dess, för ÄR det det , så lovade vi barnen att sticka till Rättviks brygga igen för att överhuvudtaget få med dem hem därifrån i Lördags...det är ju SÅ vackert Och SÅ härligt där...stannade nämligen där efter vi vart på den fantastiska Mora stranden..eller nja...vi åt ju pizza emellan oxå;)

 

Alfred & Ludde..mmm, Affe har sin lilla samlingsburk med sig...

 

Den är magnifik...bryggan...Alfred e det som står där i vattnet :)

Långbryggan är en 628 meter lång bro ut till en liten ö i sjön. Det är så långgrunt..man kan gå och gå..inte förren man börjar närma sig slutet blir det djupt och då kan man gå upp på bryggan på en alla små upp/nedfarter  :)

Ludde står på Bryggan..där på kanten...



Lite vatten nu på våren i SILJAN...vattnet brukar nå upp på stranden där Ludde står nästan

 

Självklart badade hundarna igen också...

 

Gustav & Juni

 

Här är vi påväg hemmåt...ganska varmt i vattnet...det är ju SÅÅ Långgrunt!!

 

Ser ni ???Pake med Juni & Cola lååångt därute..vattnet täcker knappt fötterna;)

Fantastiskt att känna sanden mellan tårna...HET sand..


 

den är lång....Att ta med picknick till ön..måste vi komma ihåg till nästa gång..


Kram Lotta

Ovido - Quiz & Flashcards