Juniocola

Alla inlägg under januari 2009

Av Löfgren - 13 januari 2009 16:34

 

Kommer precis in från en blöt och isig fotbollsplan. Det är inte lätt för Juni att springa där men hon gör sitt bästa.

Körde sex rutor idag (jag flyttar rutan varje gång nu) där målet var att öka avståndet till rutan. Körde på 15-20m. utan target.

På andra rutan vände hon för tidigt, då gav jag henne en chans till där hon vände tidigt igen. Då flyttade jag rutan, och resten av rep. gick bra. På dom två sista rep. körde jag med avståndbelöning 15m rakt ut till vänster.

Att Juni vände för tidigt tror jag beror på att jag kanske ökade avståndet för snabbt. Måste kanske träna mer längre avstånd.

Dagens pass blev kort då det började bli så mörkt att konerna blev svåra att se. Därför ingen film idag.

Cola fick köra en del av apportering. Hon fick sätta sig frivilligt... jag gick ut med en dummy 5-10m... gick tillbaka och förbi Cola... sade JA... Cola rusar ut...plockar upp..vänder upp....klick....jag springer iväg med kamptrasan vilt viftande.

Jag vill att Cola bara ska ha en tanke i huvudet när hon har plockat upp dummyn och det är att springa så fort som möjligt till mig.





Av Löfgren - 13 januari 2009 06:28

Värmen fortsätter ..snön smälter bort och det är HALT på alla promenadvägar...och vår vändplats som är så bra att träna på , är det som på en knögglig ishockeyplan,,. Blöt snö på fotbollsplan. Ja, det är en härlig vecka mannen valt ut till sina "rutövningar";)

 

Så här såg det ut igår på väg till fotbollsplan.


 

Redo för träning.

P. uppdaterar senare idag hur det går med rutan. På söndag är det träning inomhus med borlänge brukshundsklubb. DÅ är det upp till bevis;)

Tuva struttar runt här lyckligt ovetandes om vad som skulle skett idag(kastreringen). Gumsan..

Mer tapet beställd- efter mätning insåg vi att det fattas EN bård (tyyyypiskt !!!)....bara att beställa en rulle till av dyrtapeten.. SÅ på fredag blir det fondvägg:D

Nu måste jag åka en tripp till jobbet..

Ha en fin tisdag alla

kram L


Av Löfgren - 12 januari 2009 14:43

Jag är försiktig med att sätta upp tidsbestämda mål med Cola. Men vi har sju grundfärdigheter som vi inte har börjat med. Så inom två veckor ska vi ha påbörjat dom.

På filmen kör vi "explosiva starter"/P

ps. Grundfärdighetsschemat på hemsidan är uppdaterad. 

Av Löfgren - 12 januari 2009 12:46

Inspirerad av Siv, tänker jag prova att sätta upp ett tidsbestämt mål och skriva om det i bloggen. Tänker även sätta in några filmer.

Målet för den här veckan blir att Juni ska bli klar med "Elitrutan".

En del delmoment har vi redan tränat på, en del inte. Tidigare har jag tagit ansvaret för att Juni ska hamna rätt i rutan genom att ställa henne när hon har kommit med fart in i rutan. Jag tycker att det har varit svårt att bedömma hennes fart och ställande så hon har ofta hamnat fel. Sen har hon börjat vända upp innan rutan väldigt ofta nu. Därför ska jag försöka lämna över ansvaret till Juni så får vi se hur det går. Jag vill att hon springer till rutan och hittar mitten själv.

I dagens pass flyttade jag rutan varje gång, använde stor target på första försöket och liten på andra och tredje. Dom två sista använde jag ingen target och hon ställde sig fint båda gångerna./P

Av Löfgren - 12 januari 2009 09:26

NU är det vardag för oss igen.

Alfred o Gustav har åkte till skolan.

 Alfred var lite nervös. Han kom inte riktigt ihåg hur man skulle bete sig med vännerna ..det var ju så länge sedan de sågs.

-ÄÄÄH, jag tror att jag spelar såsom jag var förut, så känner de igen mig och då kommer jag att komma ihåg hur jag var???!??plutten!

mmm, hoppas att han hittar sig själv där nere;)

Jullovet har mestadels vart strålande väder, rödkindade pulkåkande ungar och svettiga Wiifantaster:)

Idag började skolan. Idag är det grått, tö och båser..regnet hänger i luften.

Gäller att fixa mysigt  och varmt inne nu:)

Veckan blir lugn

men

 Lördag- Valpträff med Colas syskon i  Eskiltuna:D

Söndag-      inomhusträning med Borlänge brukshundsklubb:D


/L

ps. Colas grundfärdighetschema på hemsidan..uppdaterat:)

Av Löfgren - 11 januari 2009 19:18

ÅÅ jag måste jobba på tisdag fm

Å vi har bara en bil..och Tuva  ska ju kastreras då..


F-N ..kanske vi måste skjuta upp kastreringen   :(

Har nog med ångest över detta ändå.Isch för stort sår och att aldrig kunna få bebisar:/  Gustav säger att det är ett tecken??!!

Han vill att hon ska få kattbebisar...Men jag tror fortfarande att det är det rätta. Vi får se om vi måste skjuta upp det bara..

..allt körde ihop sig.Jag börjar 8.15 på ena sidan stan , Tuva ska va hos vet 8.00 på andra sidan stan +3 mil.

Barnen börjar i skolan 8.30..ojoj..vi skulle haft en liten tidsmaskin istället för Dodgen;)

 

Just nu har hon iallafall tagit en paus sedan några dagar med sina MJAAAAOOOOAAAAOOO, men det sätter väl snart igång igen om jag förstått saken rätt;)

/L


Av Löfgren - 11 januari 2009 08:46

I hundtränaren så fanns det ett kapitel om Berikning.

 Även om vi alltid har typ lagt frolicar i tomma lådor osv...så fick vi ett liten putt i baken att använda det oftare.

Vi har börjat att med jämna mellenrum blöta upp fodret , packa in det i urätna märgben och frysa in. 2 ben var blir en lagom frukost .

Man kan ju även frysa in den i burkar så att det blir frysta fyrkanter..o gömma dem under en matta eller dyligt så att hunden får leta på..

Tips.. lägg i extra god sak i fodret..eller några saker som hunden inte är så förtjust i tex maskrosblad,apelsin, färsk champinjon..så att den får pilla ut sakerna den inte vill ha..krävs ju lite extra "pill":)

Juni efter frukost...ser ut som ett lejon på savannen som ätit upp sitt byte ;)

haha..vilken syn gästerna i detta hus möts av..en annan är ju van med alla benknotor som dräller runt i huset;)


Här om dagen så gav jag Cola en fiskpinne i en Ipren-ask.

Å vad jag skrattade åt hennes miner..

 Jahaaaa?? Tack så jäk-a mycket...en ask!?!


MMM, men jag tror den luktar lite gott:)


Bästa att lägga sig i lite avskildhet och undersöka saken..


mmmm, den luktar ju gott

 

haha..den va ju lätt att få ut

 

 njaaa, papper var ju inte så gott..

hihi..mmm, småbitar fastnar lätt i tänderna..

blää, nu fick ja en sådan där läbbigt papper i halsen..*host*

hihi...kul att få demolera utan att få skäll..

Jättekul..

Spott ut!!

meeen åååå, vad jobbig du e matte..SLUTA att fota..

Är det verkligen inget mer gott här??....nee.....sluuut:(

/L



Av Löfgren - 10 januari 2009 16:56

Ludde och jag har vart på loppis ..handlade faktiskt bara en filt idag till Cola att ha att ligga på. Hon älskade den:)

 P följde med Alfred o Gustav till pulkbacken.

 Han tog såklartvmed  hundarna och träningsväskan:) Juni tränade bl.a på elit-rutan ...Cola övade bla. explosiva starter.

Man får liksom ta den tid som blir över att träna på i den här familjen ...och ta de platser man råkar befinna sig på ..och i pulkabacken blir det massor av störningar alldelens gratis;)

Cola var mycket trött när hon kom hem..njööt av sin filt. Nu ska mat lagas..neger chokladbollar fixas och sedan inväntar vi körslaget!

Trevlig kväll.

/L

Ovido - Quiz & Flashcards