Juniocola

Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Idag ska vi göra pepparkaksdjur !

Av Löfgren - 26 november 2008 07:21

Idag bli det pepparkaksbak här i huset.

När Alfred kom hem efter skolan(1a klass) igår så ville han julpynta. För det hade minsann ALLA andra gjort!??

Nåväl, en ljus stake kan vi väl sätta fram då..-NEJ minsann, Allt skulle fram, RUBBET gran, tomtenissar av alla det slag och viktigast av allt..alla julkappar under granen!

Njaa, jag vill nog vänta till 1a advent med det ;)

Men det hela slutade med att Alfred nu har en ljusstake på sitt rum plus en tomte på motorcykel (!?)  i fönstret!

PLUS att jag drog till med att

-Vi kan baka pepparkakor imorgon om du vill??? Det ville han.



Har letat fram formar av alla de slag. Faktiskt tycker jag det ska bli jättekul att baka. Vi har ganska många formar.

Först har vi ju alla vanliga med gubbe, gumma, gris,  hjärta, gran m.m i alla de storlekar..

Sedan har vi dessa.

 Observera vovvarna nere i v.hörn Det tycker jag om!

Men lite glasyr o färgkula till öga blir de jättefina.

Taxar finns det ju några sötisar som tittar in här då o då ;)

Och i år blir det inte så svårt att göra en pepparkakscola.

En brun retriver :) Förran året gjorde vi Juni med den...men iår får vi göra henne med den mindre, knubbiga. Juni måste få mycket sockerkristyr på sig. mmmm.

Foten tycker jag är ursöt. igelkotten (mellan kräfta o fisk)=urgullig!


Barnen gillar dinousarien, krokodil och fladdermus kakor :)

Här har vi köpt våra formar

http://www.formina.se/

Det enda bekymret i mitt liv just nu...Hur i hela friden ska Cola kunna låta julgranen vara???  utan att börja bära runt kulorna...paketen..eller..ehee..granen ??

 Kompostgaller runt omkring??

/L

 
 
camilla

camilla

26 november 2008 07:52

Häng upp granen i taket ;o))
Gud vilka roliga kakformar. Bjuder du på en pepperkaka om vi kommer nästa torsdag ;D

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

26 november 2008 07:53

WOW vilka häftiga pepparkaksformar, finns de även i schäfer måntro? Ska genast gå in på den sidan och handla hem idag!
jag är halvt galen i allt vad julen innehåller och bakar massor och pyntar, men jah har kastat alla måsten..gör bara det som är kul!
ha det bra o bra tips/ Kicki och schäfrarna

http://www.rexago.se

 
Ingen bild

Eva å Kira

26 november 2008 08:20

*asg* å du gruvar dej för EN som kanske inte låter bli granen!!! *asg* hm... ska vi byta????? *nickar-på-huvudet-vilt*
en MASSA kattungar som förmodligen kommer att tro att granen är deras himmelrike... alt liggplats/klätterställning... Hm.. tror som sagt jag GÄRNA byter med dej *fnizz*

 
lotta

lotta

26 november 2008 08:56

justja katter!!! haha..o du har en hel flock ;) Tuva har heller aldrig sett en julgran...hon blir nog glad hon med ....åååh, henne hade jag "glömt"!! hon kommer väl hjälpa cola att få ner kulorna i toppen t.o.m

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoken

26 november 2008 09:39

å tax snälla! va kul, då ska vi köpa oss en tax eller tre!! vi ska göra degen idag...

 
camilla

camilla

26 november 2008 09:45

Ha ha åhåjj...förlåt mig kära du. Här sitter jag och bestämmer att jag ska komma på fm utan att ha frågat dig först. *kokooo* ;D
Går det bra på fm? Lämnar kidsen vid 8. Kan jag åka direkt efter det? Nästa tors alltså :)

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
 Anna med flock

Anna med flock

26 november 2008 10:01

Vilka roliga pepparkaksformar, jätetfina!

Har inget bra tips ang granen, är bortskämd med en hund som aldrig brytt sig trots att han var en hemsk slyngel på 9 månader första julen. Dock vet jag ju inte hur omplaceringen är, hon "tar" ju gärna andra saker hon hittar och leker med så man vet aldrig...

http://timsevimse.blogg.se

 
Ellen

Ellen

26 november 2008 10:15

Har samma bekymmer för hur det ska gå med granen som du. Kommer nog hitta julgranssaker lite här och var är jag rädd, hehe. Nä, vi får väl hoppas på det bästa och se hur det går. Kul pepparkaksformar med djurmotiv. Är lite sugen på att köpa retrieverformen :D

http://ellenochnelson.zoomin.se

 
Cavvetjejernas matte

Cavvetjejernas matte

26 november 2008 10:17

Roliga bakformar! Måste också kolla vad som finns.
Granen ja... hmmmmmm

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Monty,Jesper & Leo

Monty,Jesper & Leo

26 november 2008 18:15

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vilka härliga peparkaks formar.
Känner igen det där med granen.Leo var valp förra året och det var kaos.Han kissa på granen för det är ju ett träd och på träd ska man kissa,Nä.Och sen så fanns det ju så mycet tuggbart på allt julpunt och sladen till ljusslingan.Suck.Tröttna och hade kompostgaller.Funka fin fint.

http://www.omalley.se

 
lotta

lotta

26 november 2008 18:33

haha...jo, det blir nog kompostgaller här med i år :)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Löfgren - 26 april 2016 14:48

Amen äntligen kom solen. En stund iallafall, skönt att kunna sitta ute och ta en kopp kaffe och skriva lite. Gäller att passa på.Juni roffade åt sig en solsäng hon. Jobbat dygn igår så jag är lite trött idag. Slutade 8.30 imorse. Påvägen hem var...

Av Löfgren - 25 april 2016 10:11

  Idag jobbar jag dygnet. Hemma kommer det så mycket blommor och växter i landen. Vet ju inte vad som är ogräs och ej, vad som blir vackert eller bara stökigt. Söta små blå blommor utanför dörren. Imorgon när slutar ska jag skynda mig hem. Då k...

Av Löfgren - 24 april 2016 21:54

Vart en underbar kväll efter en dag med både kall blåst och hagelskur. Aprilväder de luxe. Var på hus och trädgårdsmässa i kvarnsveden idag... Kul att kika runt och bli inspirerad. Finns ju lite att göra på kåken här om man säger så. Men när vi g...

Av Löfgren - 24 april 2016 13:35


Sådär. Nu är huset brandsäkert så gott det går med brandvarnare i alla rum. Kul att det kommer lite finare brandsläckare /filtar. Hade helst velat ha solstickan släckare också (lite nostalgi) , men de var så små. (får väl investera i en sådan ti...

Av Löfgren - 23 april 2016 18:11


Jobbar idag men har det ganska lugnt. Kom på att jag har ju en gammal blogg. Tänkte att jag skulle försöka komma igång med den lite igen. Bland annat försöka dokumentera lite vad vi gör nya huset och så. Man tycker inte det händer så mycket men det ...

Skapa flashcards