Juniocola

Alla inlägg den 23 november 2008

Av Löfgren - 23 november 2008 19:34


 

 Cola 1 månad :)



Lill - Cola fyllde 6 månader i förrgår. Lilla damen börjar bli stor. Skönt men ändå lite  synd att tiden går så fort.

Hihi..sätter in på en söt cola 3 månader som tränar lite grundfärdigheter...det har hänt en del sedan dess ;) ser fram emot resten av hennes 1a år och många år frammåt förståss..

/L

Av Löfgren - 23 november 2008 14:23

Mellersta sonen har varit helt förtvivlad för han har tappat bort sitt bästa Pokemonkort. Igår när jag satt i soffan så kom Cola med Pokemonkortet (som har varit borta i flera dagar) i munnen och lämnade den. Gissa om sonen blev glad "- och inte ett märke på kortet" sa han. "- Man har väl en apportör" sa jag./ P

Av Löfgren - 23 november 2008 12:38

Anna skrev

"Va duktig hon är Cola, en riktigt klickerklok hund!


Eftersom jag tycker ni verkar så duktiga kommer en liten fråga från mig igen...svara om ni känner för det :) fjäsk, fjäsk...Tänkte iallafall höra om ni har något tips på någon bra nybörjar"övning" för nyinklickad hund? Mitt nytillskott Ina är ju inte tränad speciellt mycket innan och aldrig klickad tills hon kom till mig och hon har väldigt svårt för att våga prova beteenden förutom de få invanda saker hon kan (sitt/ligg/tass typ...). Med Tim har ju allt varit ganska lätt eftersom han lätt erbjuder och testar beteenden för att se vad som ger utdelning och jag är inte van vid en hund som knappt inte testar alls utan...."


av Anna med flock                 


Hej Anna!

Jag tror att klicker träna på det här viset är bra för en hund som är försiktig och bara man har hållt på en stund så kommer det att släppa och hunden kommer att erbjuda mer och mer beteenden.

Med Cola började jag med att bara belöna kontakt. När hon tittade på mig så klickade jag och belönade. När jag såg att hon hade fokus på mig och väntade på att jag skulle klicka så höll jag bara inne klicket en stund och då lade hon sig. Klick och bingo. Hon förstod snabbt att hon kunde göra saker för att få mig att klicka. Sen är det bra att köra igång med flera beteenden på en gång. Tränar man bara sitt och ligg ett halvår så blir det svårt att få hunden att prova fler beteenden.

Jag följer nu Morten Egvedts bok "Klickerträning i teori och praktik" som jag tycker är en jättebra bok. Där beskrivs det hur man ska gå till väga för att lära in alla nitton grundbeteenden som hunden behöver kunna för att tävla i lydnad och bruks. 

Det är svårt att svara dig Anna när jag inte vet hur insatt du är och hur långt du har kommit. Det är bara att fråga mer om du vill./P 

Skapa flashcards